The ‘grande dame’ of digital art, Vera Molnar. Purposefully random and parametrically witty, the muse of entire generations of artists will present works ranging from the 1960s to today. Eine Ausstellung über die «Grande Dame» der digitalen Kunst, Vera Molnar. Mit Zufall als Methode und parametrischem Humor, wird die Muse ganzer Künstlergenerationen Arbeiten von 1960 bis heute zeigen.
The exhibition shows algorithmic paintings drawn by hand and computer, some of which shown to the public for the very first time.Algorithmische Gemälde, von Hand und Computer gezeichnet, einige davon zum ersten mal in der Öffentlichkeit zu sehen.
Self portrait.
BiographyBiografieBorn in Hungary in 1924, Vera Molnar is one of the first women artists to use computers in her practice. Trained as a traditional artist, she studied art history and aesthetics at the Budapest College of Fine Arts and moved to Paris in 1947, where she still lives.She co-founded several pioneering artist research groups such as G.R.A.V. (Groupe de Recherche d'Art Visuel), which investigate collaborative approaches to mechanical and kinetic art, and the research group for art and computer science at the Institute of Art and Science in Paris.Pre-dating the computer, she invented algorithms or “machine imaginaire” that allowed the creation of image series following a set of pre-ordained compositional rules. Beginning in 1968, the computer became a central device in the making of her paintings and drawings, allowing her to more comprehensively investigate endless variations in geometric shape and line.Still active today at the young age of 95, she is the recipient of the first D.velop Digital Art Award (2005), was appointed Chevalier of Arts and Letters (2007), and won the outstanding merit award AWARE in 2018.Vera Molnar wurde 1924 in Ungarn geboren und ist eine der ersten Künstlerinnen, die mit Computern Kunst kreierte. Als traditionelle Künstlerin ausgebildet, studierte sie Kunstgeschichte und Ästhetik an der Budapester Kunsthochschule und zog 1947 nach Paris, wo sie noch heute lebt.Sie war Mitbegründerin mehrerer bahnbrechender Künstlerforschungsgruppen, wie der G.R.A.V. (Groupe de Recherche d'Art Visuel), die kollaborative Ansätze für mechanische und kinetische Kunst untersuchen, sowie die Forschungsgruppe für Kunst und Informatik am Institut für Kunst und Wissenschaft in Paris.Vor der Zeit des Computers, erfand die Künstlerin Algorithmen (die «Machine Imaginaire»), die die Erstellung von Bildserien von Hand nach vorgegebenen Kompositionsregeln ermöglichten. Ab 1968 wurde der Computer zum wichtigsten Werkzeug bei der Erstellung ihrer Zeichnungen. Der Computer ermöglicht ihr, die endlose Variationen in geometrischen Formen und Linien umfassender zu untersuchen.Vera Molnar, war die erste Person, die den D.velop Digital Art Award (2005) erhielt. Sie wurde zum Chevalier des Arts et des Lettres (2007) ernannt, gewann letztes Jahr den wohlverdienten AWARE Award (2018), und ist heute noch – im Alter von 95 Jahren – künstlerisch aktiv.veramolnar.com
CreditsInitiator: Digital Arts AssociationDirection: Caroline Hirt, Christian EtterProducer: Roman GonserPartner: Hinderling Volkart, GreenliffCollaboration: Galerie La LigneSupport: Stanley Thomas Johnson Foundation, Stadt ZürichThanks: Jack Meyer, Urban Hess, Editions Fanal, Michael Hinderling, Michael Volkart, Markus Pilz, Juliette Bibasse, Nina Merryweather, Stefanie Müntener, Selina Bertschi, Adrian Stutz, Lisa Heierli, Alexa Jeanne Kusber, Sarah Elena SchwerzmannInitiator: Digital Arts AssociationDirektion: Caroline Hirt, Christian EtterProduzent: Roman GonserPartner: Hinderling Volkart, GreenliffZusammenarbeit: Galerie La LigneSupport: Stanley Thomas Johnson Stiftung, Stadt ZürichDanke: Jack Meyer, Urban Hess, Editions Fanal, Michael Hinderling, Michael Volkart, Markus Pilz, Juliette Bibasse, Nina Merryweather, Stefanie Müntener, Selina Bertschi, Adrian Stutz, Lisa Heierli, Alexa Jeanne Kusber, Sarah Elena Schwerzmann
Her house in Paris, where she lives and works.Ihr Haus in Paris, wo sie lebt und arbeitet.